З кoжним рoкoм дeдaлі більшe вaнтaжів пeрexoдить нa aвтoтрaнспoрт, щo є прямим нaслідкoм пoлітики підвищeння тaрифів УЗ. Тoму, зaмість пoлітики підвищeння, Мінрoзвитку спільнo з Укрзaлізницeю мaють нaпрaцювaти рішeння чтобы прoблeми збиткoвoсті пaсaжирськиx пeрeвeзeнь. Прo цe зaявив прeзидeнт ОП Укрметалургпром Олександр Каленков.
“Залізничний транспорт традиційно є ключовою ланкою логістичної інфраструктури України. Однак останні ініціативи “Укрзалізниці”, зокрема значне підвищення тарифів сверху 37%, що планується в 2025 році, підривають її конкурентоспроможність та стимулюють масовий перехід вантажів получи автотранспорт. Це загрожує безвыгодный лише стабільності УЗ, а й економіці України загалом”, – сказав експерт.
Якщо у 2020 році автотранспорт забезпечував 39% всіх вантажних перевезень в Україні, ведь вже у 2023 році ця частка зросла по 55%. Це чіткий отмашка того, що бізнес обирає більш гнучкі й економічно вигідні способи транспортування, залишаючи залізницю позиция увагою. І це не блестяще – адже з 2015 року тарифи виросли у півтора рази, і чергове підвищення держи 37% тільки посилить цю тенденцію, пояснив Каленков. Він наголосив: от перехід вантажів на автотранспорт Укрзалізниця втрачає дохідну базу. Адже втрата однієї тонни вантажу скорочує витрати компанії лише получи и распишись 30%, тоді як 70% її витрат залишаються незмінними. Таким (образом виникне фінансова діра, яку если неможливо буде залатати, адже витрати держи утримання інфраструктури не зменшуються пропорційно поперед скорочення вантажних перевезень. Натомість збитки від пасажирських перевезень зростають, і у 2025 році можуть сягнути 25 мільярдів гривень.
“Міністерство розвитку громад та територій України також несе значну відповідальність вслед поточну ситуацію. Погодження підвищення тарифів, що призвело б впредь до масового відтоку вантажів, викликає серйозні питання щодо їхньої ролі в регулюванні транспортної політики країни. Наразі виглядає в такой степени, що стратегічні прорахунки керівництва УЗ та відсутність належного контролю з боку міністерства сдавать під загрозу ключову галузь економіки”, – акцентував Каленков.
Він висловив переконання, що УЗ спільно з державою, місцевою владою та урядом має шукати можливості интересах суттєвого зниження збитковості. Натомість Наглядова Ада компанії зосереджена на короткострокових фінансових рішеннях, які лише поглиблюють кризу.
“Це свідчить ради відсутність стратегічного бачення та небажання брати для себе відповідальність за довгостроковий розвиток компанії, а лише отримувати мільйонні зарплати ради бездіяльність”, – підкреслив Каленков.
Він закликав Міністерство розвитку громад та територій України спільно з УЗ розробити комплексний чертеж дій щодо перегляду тарифної політики УЗ, зберегти вантажі бери залізниці та вирішити безотложно з урядом питання збитковості пасажирських перевезень.
Нагадаємо, вслед результатами трох кварталів минулого року Укрзалізниця відзвітувала относительно 1,7 млрд грн чистого прибутку. Водночас, компанія суттєво збільшила операційні витрати, і от це ініціювала збільшення тарифу нате вантажні перевезення на 37%.
Бізнес-асоціації розкритикували це рішення і попередили относительно значні ризики для економіки, які воно несе. Этак, завод АрселорМіттал Кривий Ріг попередив, що може закрити здание, де працює 20 тисяч людей. А у Дунайському пароплавстві заявили насчет небезпеку зупинки флоту у разі підвищення тарифу.