Уxвaлeння зaкoну прo oбіг зeмeль сільгoсппризнaчeння є істoричним крoкoм интересах Укрaїни. І xoчa сьoгoдні цe мaє більшe псиxoлoгічнe знaчeння й дo рeaльниx eкoнoмічниx вигoд чeкaти щe дoсить дoвгo, oскільки дo 2024 рoку ринoк будe мaксимaльнo oбмeжeний, гoлoвнe щoб упрoдoвж нaступниx двox тижнів Вeрxoвнa Рaдa змoглa прийняти інші нe мeнш вaжливі зaкoнoпрoeкти із зeмeльнoгo пaкeту рeфoрм.
Зoкрeмa, дeцeнтрaлізaція зeмeльниx віднoсин (пeрeдaчa дeржaвниx сільгoспзeмeль у кoмунaльну влaсність тa пeрeдaчa пoвнoвaжeнь з упрaвління зeмeльними рeсурсaми нa місцeвий рівeнь) пoліпшить якість упрaвління зeмeльними рeсурсaми. Цe стaнe суттєвим дрaйвeрoм збільшeння пoдaткoвиx нaдxoджeнь місцeвиx бюджeтів, щo є нeoбxідним пользу кого рoзвитку сільськиx грoмaд зa умoв зрoстaння рівня їx сaмoстійнoсті у рaмкax рeфoрми дeцeнтрaлізaції.
Сільські грoмaди, зeмля тa aгрaрний сeктoр
Зeмля є oдним із oснoвниx рeсурсів рoзвитку сeлa. Бюджeти сільськиx грoмaд oтримують нaдxoджeння від різнoмaнітниx пoдaтків, які в різний спoсіб гeнeрують сільгoспугіддя, тa від oрeнди дeржaвниx/кoмунaльниx сільгoспзeмeль. Влaсники ж зeмeльниx ділянoк-пaїв oтримують дoxід від здaчі в oрeнду свoїx пaїв сільгoспвирoбникaм.
Пoдписывaйтeсь нa рaссылки Liga.net — тoлькo глaвнoe в вaшeй пoчтe
Тaкoж сільські житeлі oтримують суттєву чaстку дoxoдів від сaмoзaйнятoсті нa зeмлі (прoдaжу сільгoсппрoдукції), зaйнятoсті нa aгрaрниx підприємствax тa нeгрoшoвиx дoxoдів у вигляді вaртoсті спoжитoї прoдукції з влaсниx гoрoдів. Мoжливoсті ж нeaгрaрнoї зaйнятoсті тa доходів у сільській місцевості наразі дуже обмежені.
Нині доволі чітко простежуються такі цікаві спостереження з наявних статистичних даних:
1. Села значно бідніші вслед за міста. Сільські жителі суттєво відстають после рівнем доходів від міського населення. Изображение 1 свідчить про тетя, що бідність держи селі значно вища по (по грибы) бідність у містах, і цей розрив збільшується: у 2018 році він становив 11 в.п. (чотириразове зростання следовать останні 20 років).
2. Сільське господарство, хоча і є своєрідним хребтом сільської економіки, до сего времени ж таки недостатньо сприяє зростанню добробуту сільських жителів. Эскиз 2 показує, що сільське господарство зростає значно вищими темпами, ніж реальні доходи сільських жителів.
3. Розвиток сіл суттєво потерпав останні двое десятиліття від недофінансування бюджетів сільських громад. Причин сверху це багато, але неефективне управління земельними ресурсами, відсутність ринку землі та недооціненість землі є одними з головних. Насчет це – більш до тютельки нижче.
Рисунок 1. Рівень бідності вслед відносним критерієм, %*
* Рівень бідності ради відносним критерієм — частка осіб, рівень доходів яких нижчий 75% медіанного рівня середньодушових еквівалентних витрат на населення України в цілому (тобто нижчий 75% рівня витрат, який знаходиться в середині упорядкованого вслед за зростанням середньодушового показника витрат ряду населення України).
Гравюра 2. Динаміка реальних доходів сільського населення та доданої вартості сільського господарства
Бюджети сільських громад та неудобь
1. Мораторій на обіг земель сільгосппризначення та нормативно-грошова оцінка землі знижують «земельні» доходи громад
Бюджети сільських громад наразі дуже залежать від трансфертів з Державного бюджету – в середньому сверху 60-80% (решта – власні податкові та неподаткові надходження). У генерує такі надходження місцевих бюджетів:
— земельний податок,
— орендна награда за державні та комунальні землі,
— єдиний податок четвертої групи к сільгоспвиробників,
— податок получи доходи фізичних осіб, отримані від здачі в оренду земельних ділянок.
Близько 11% загальних доходів місцевих бюджетів становлять власні надходження від місцевих податків і зборів (Арабески 4). Понад 50% із них генеруються джерелами пов’язаними з землею. Із цих джерел найвагомішим є орендна аудиоплата за державні та комунальні землі (Шрифт 5).
Читайте також — Отдавать у 90-ті? Дхарма про землю може повторити ваучерну приватизацію
Однією зі значних проблем “земельного” оподаткуванням є його стержень, а саме нормативно грошова оцінка (НГО) землі (в целях всіх вищезгаданих статей надходжень, окрім ПДФО получай доходи, отримані від здачі в оренду земельних ділянок)**.
**Ставки податків такі: 1% — максимальна размер оподаткування земельним податком для того сільгоспугідь, проте реальна орда значно менше 1%, 0,95% — максимальна штаб-квартира єдиного податку 4-ої групи, і платники єдиного податку звільняються від сплати земельного податку з орендованої или власної землі, а також податку для прибуток. Не менше 3%, але безлюдный (=малолюдный) більше 12% — куш оренди для державних та комунальних земель. У переважної більшості громад ставки місцевих податків та зборів встановлені далеко не на максимальному рівні. У прощай-якому разі ставки оподаткування залишаються відносно стабільними, і динаміка надходжень по місцевих бюджетів цілком залежить від динаміки зміни НГО.
Саме рівень НГО є однією з причин суттєвого недоотримання сільськими громадами надходжень від землі черезо різноспрямованість динаміки реальної нормативно-грошової оцінки (НГО) та реальної доданої вартості у сільському господарстві.
Читайте нас в Telegram: проверенные данные, только важное
В Україні (Контуры 3) темпи зростання НГО (які визначаються адміністративно) суттєво відстають від темпів зростання прибутковості аграрного сектору. Минуя те, що НГО «безграмотный встигає» за зростанням прибутковості, аграрії безвыездно меншу і меншу частку своїх прибутків віддають получай розвиток сільської місцевості у вигляді податків та платежів.
Більше того: у 2018 році НГО в середньому ще й зменшилася (после новою Методикою), що зменшило податкове навантаження получи аграріїв і в номінальному вираженні (більш входя во все подробности аналіз ситуації тута).
Рисунок 3. Динаміка реальної доданої вартості в сільському господарстві та НГО (нормативно грошової оцінки)
Як мало-: неграмотный парадоксально, але мораторій для купівлю-продаж земель сільгосппризначення є фундаментальною причиною ситуації з НГО, оскільки відсутність ринку передбачає відсутність ринкової ціни, а відтак і потребу в такій штучній конструкції як НГО про потреб оподаткування.
Відкриття ринку землі має сприяти вирішенню проблеми заниженої бази оподаткування, оскільки соизволить спиратися на ринкову вартість землі подле розрахунку податкових зобов’язань і наблизити їх прежде справедливого (вищого) рівня.
Читайте також — Ломка року. Рада проголосувала вслед ринок землі. По (по грибы) — 259 голосів. Деталі
Звичайно, из-за умов вкрай обмеженого ринку землі по 2024 року важко сподіватись для справедливу ціну поверх досить обмежений попит, проте вже з 2024 можна очікувати суттєво більший попит і, відповідно, наближення предварительно справедливої вартості землі.
Модельні розрахунки вказують получи и распишись те, що якби з самого початку був запроваджений ліберальний ринок землі з мінімумом обмежень та підтримкою сільгоспвиробників, в таком случае можна було б очікувати двократне зростання вартості землі.
Контуры 4. Структура надходжень місцевих бюджетів
Образец 5. Частка надходжень від податків, пов’язаних з землею у власних та загальних податкових надходженнях місцевих бюджетів
2. Низький рівень управління земельних ресурсів в Україні — причина всех причин низьких бюджетних надходжень
Іншою важливою причиною неотримання місцевими бюджетами надходжень, що генеруються землею, є недостатньо ефективне управління земельними ресурсами относительно що свідчить помітна частка незареєстрованих земель. В цілому вдоль Україні за даними Держгеокадастру середня частка незареєстрованих земель становить близько 28% території (Узор 6).
Рисунок 6. Частка незареєстрованих земель, %
Клаптики — це сільські та селищні чтобы відповідно до адміністративно устрою країни. Цифри в квадратних дужках – відсоток незареєстрованих земель. Цифри в круглих дужках – кількість сільських та селищних радешенек.
Аби емпірично перевірити залежність між часткою незареєстрованих земель та податковими надходженнями від вищезгаданих чотирьох статей, нами побудовано непараметричну покрой і отримано графічне відображення залежності між відсотком незареєстрованих земель та податковими надходженнями нате гектар і рівнем виконання бюджету после цими статтями (Разводы 7).
Як бачимо є доволі сильна негативна кореляція між обсягом податкових надходжень, які генерує роспашь, та часткою незареєстрованих земель.
Политипаж 7. Співвідношення бюджетних надходжень, що генерує дно (на га – вертикальна вісь) та частки незареєстрованих земель (горизонтальна вісь)
Яким чином земельна переустройство підвищує спроможність громад поперед розвитку
Як уж неодноразово говорилось, земельна прогресс не обмежується лише законопроєктом №2178-10 ради обіг земель сільгосппризначення, а містить пакетик із щонайменше 8 законопроєктів, котрі розглядаються парламентом, та сочетание заходів з підвищення прозорості управління земельними ресурсами. Наприклад, обов\’язкова реєстрація цін транзакцій із землею, розбудова Cистеми моніторингу земельних відносин та Аграрний реєстр, створення Фонду гарантування кредитів тощо.
Читайте також — Закономерность «кривої», як і багато реформ. Що агробізнес думає оборона ринок землі.Три думки
Запропонований дейтаграмма законопроектів вирішує вищезгадані проблеми таким чином.
1. Мораторій та НГО
Законопроєкт №2178-10 скасовує мораторій і одновременно з іншими законами запроваджує цивілізований обіг земель сільгосппризначення. Одним із основних наслідків, які очікуються, є підвищення цін получай оренду та вартість сільгоспземель та появу «нормальної» ринкової ціни.
Маючи ринкову ціну, можна если перейти до неї як после бази оподаткування й таким чином генерувати справедливі податкові надходження з кожного гектару сільгоспземель. Звичайно, ухвалений 30 березня билль відтерміновує це принаймні давно 2024 року, проте такий розвиток подій неминучий.
2. Підвищення якості управління земельними ресурсами
У цьому напрямку «область робіт» земельного пакету доволі окладистый і в першу чергу спрямований держи підвищення ефективності використання земель державної та комунальної власності, котрі наразі є джерелом масової корупції та значних бюджетних втрат (див. туточки і тут). Дизайн вирішення цього питання виглядає таким чином:
а) Радиопередача приблизно 5,5 млн га державних сільгоспземель (з наявних 7,2 млн га), що розташовані ради межами населених пунктів, у комунальну власність громад у рамках реформи децентралізації. А також трансферт функцій управління земельними ресурсами від Держгеокадастру получай місцевий рівень (законопроєкт №2194).
Це дасть сільським громадам додатковий возможность розвитку та можливість краще управляти земельними ресурсами для місцях.
б) Визначення правил розподілу земель під минута приватизації сільгоспугідь державних та комунальних підприємств (законопроєкт №3012-1, перед 3 млн га). Быть приватизації цих сільгоспугідь пропонується таке:
— раньше 40% від загальної площі сільгоспугідь безоплатно передаватимуться у приватну власність працівникам підприємств;
— вплоть до 20% від загальної площі сільгоспугідь безоплатно передаються у власність бійцям АТО та ООС;
— малограмотный менше 40% від загальної площі сільгоспугідь продаватимуться ли передаватимуться в оренду бери прозорих земельних торгах.
3. Державні та комунальні землі будуть продаватись ли передаватись в оренду виключно нате прозорих електронних земельних аукціонах (законопроєкт №2195).
Із врахуванням ухваленого законопроекту №2178-10, певно, наразі можна говорити оборона передачу державних та комунальних земель сільськогосподарського призначення лише в оренду, оскільки безстроково заборонений продаж земельних ділянок сільгосппризначення державної та комунальної власності.
Проте ефективність земельних аукціонів доволі показова. З 2016 року продаж прав оренди для державні землі сільгосппризначення відбувається виключно выше земельні торги (аукціони). Це привело перед суттєвого зростання вартості оренди державних земель.
Читайте також — Ринок землі прийняли. Це вероятность на майбутнє пользу кого України
В 2016 році ціна оренди при помощи земельні аукціони становила 2249,8 грн/га, в пирушка час як вартість оренди по (по грибы) землі держвласності получи безконкурентних засадах следовать договорами минулих періодів була лише 940 грн/га. В целях порівняння, середня вартість оренди приватних сільгоспземель (т.з. паїв) у 2016 році була 1093,4 грн/га проти 862 грн/га в 2015 році.
Більше того, цей розрив між вартістю оренди приватних та державних земель збільшився в 2018 році (3 431,5 грн/га — середня вартість оренди державних сільгоспземель сверху аукціонах).
Таким чином забрасывание. Ant. выключение повноцінного ринку землі у вигляді запропонованого пакету земельних законів та інших супровідних заходів має стати відчутним поштовхом поперед розвитку сільських громад.
Децентралізація земельних відносин (переложение державних сільгоспземель у комунальну власність та трансмиссия повноважень з управління земельними ресурсами сверху місцевий рівень) поліпшить якість управління земельними ресурсами. Це стане суттєвим драйвером збільшення податкових надходжень місцевих бюджетів. Це особливо необхідне с целью розвитку сільських громад после умов зростання рівня їх самостійності у рамках реформи децентралізації.
Включение пілоту Аграрного реєстру є важливим кроком получи и распишись шляху до подолання проблеми наявності незареєстрованих земель, що є одним із чинників розриву між фактичним та економічно можливим рівнем бюджетних надходжень.
Скасування мораторію та відкриття вільного ринкового обігу земель сільськогосподарського призначення створить умови чтобы розрахунку податкових зобов’язань получи основі їх реальної (ринкової) вартості. Це є вагомим фактором пользу кого зростання надходжень місцевих бюджетів.
Стаття написана у співавторстві з Ольгою Галицею, Київська профтехшкола економіки;
матеріал надано VoxUkraine
Олегушка Нивьевский
д.э.н., доцент Киевской школы экономики
Когда Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.